Kontakt

+49 241 9560-0  Mail

Meetdataportal

  • 40627 Düsseldorf-Unterbach
    Kirche St. Mariä Himmelfahrt

    temperatuur:
    20,4
    °C
    vocht:
    61,6
    %rF
    meeting vaan:
    01:21
    h
  • 31134 Hildesheim
    Michaeliskirche

    temperatuur:
    22,1
    °C
    vocht:
    52,3
    %rF
    meeting vaan:
    01:22
    h
  • 52062 Aachen
    DOM

    temperatuur:
    21,3
    °C
    vocht:
    59,0
    %rF
    meeting vaan:
    01:20
    h
  • 50676 Köln
    Krypta Maria im Kapitol

    temperatuur:
    19,1
    °C
    vocht:
    78,9
    %rF
    meeting vaan:
    01:20
    h
  • 66346 Püttlingen-Köllerbach
    ev. Martinskirche

    temperatuur:
    19,2
    °C
    vocht:
    64,6
    %rF
    meeting vaan:
    01:21
    h
  • Kerk sint Huberts in Grosselfingen
    MAHRCALOR® kerkverwarming van 2010
  • Onze lieve vrouw Katedrahle in Trier
    MAHR Verwarmingssysteem in UNESCO wereld culturerfgoed
  • St. Johann te Denking
    MAHR Kerkverwarming van 1978- duurzaam door hoge kwaliteit en goed onderhoud
  • Petri kerk in Lübeck
    MAHR-Actherm® regeltechnik voor de 22.000 m³ grote kerk

Zitkussenverwarming

Opbouw:

In een kussen dat dient als zitting van een bank kunnen elektrische weerstanden of een elektrisch folie kan worden opgenomen. Na inschakelen verwarmt wordt het kussen warm geeft via warmtegeleiding een zekere warmte af aan de kerkgangers. Er is een combinatie met een sensor mogelijk, waarbij het zitkussen enkel wordt ingeschakeld wanneer er daadwerkelijk op zit.

 

De voordelen van dit systeem zijn:

  • De warmtegeleiding wordt waargenomen op de plaatsen waar contact bestaat met het kussen.
  • Omdat de warmteafgifte extreem laag is ook een kleine stroomaansluiting voldoende
  • Snelle reactietijd
  • De installatie is vrij eenvoudig en goedkoop

 


Nadelen van het systeem:

  • Het verwarmingsvermogen van het zitkussen is zelfs lager dan die van een zittingverwarming. Een significante verhoging van de ruimtetemperatuur derhalve kan dus niet worden bereikt.
  • Er is bijna geen temperatuurregeling van de ruimte en de omsluitende oppervlakken plaats. Hierdoor kan condensvorming heel zeker niet worden voorkomen.
  • In sommige publicaties wordt een warmtevermogen van slechts 40 watt per stoel genoemd. De temperatuursensatie van de bezoeker wordt vergeleken met die in elektrische autostoelen. Deze vergelijking is echter misleidend, om verschillende redenen:

Een gemiddelde autostoel verwarmingheeft een verwarmingsvermogen van ongeveer 160-180 Watt, dat wil zeggen, het ongeveer 4-voudige van de respectievelijke geadverteerde zitkussens. Verder verwarmt de stoelverwarming in de auto warmte is niet alleen de het zitvlak en delen van de dijen delen, zoals het zitkussen. Een autostoel verwarmt ook grote delen van de rug, wat zeer wezenlijk aan het behaaglijkheidgevoel bijdraagt.

Maar de beste elektrische autostoelverwarming werkt nog steeds niet goed, als niet tegelijk de autoverwarming de omgevingslucht verwarmt.. Wie eens drie kwartier in een auto met stoelverwarming heeft gezeten zonder de autoverwarming aan, weet zeer snel wat het verschil is.